Koulutuksen sisältö:
- Miten lukutaito kehittyy?
- Lukivaikeudet ja niiden taustataidot
- Lukivaikeuksien ja taustataitojen arviointi
- Nimeämisvaikeuksien kuntoutus
- Lukemisvaikeuksien kuntoutus
- Monikielisyyden merkitys arvioinnissa ja tukemisessa
- Tapauskuvaukset
Kouluttaja
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, lehtori, Niilo Mäki Instituutti, Helsingin yliopisto
Salmi toimii tutkijana Niilo Mäki Instituutin Inlärning och stöd -hankkeessa ja logopedian lehtorina Helsingin yliopistossa. Hän kehittää uusia välineitä lukutaidon ja nimeämisen arviointiin, seurantaan ja tukeen. Salmi on ollut mukana kehittämässä suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä kielellisten taitojen ja lukemisen arviointivälineitä ja kuntoutusmateriaaleja sekä tekee kliinistä kuntoutustyötä oppimisvaikeuslapsien parissa. Salmen tutkimuksen ja koulutuksen aiheina ovat nimeämisen ja lukemissujuvuuden vaikeuksien tunnistaminen sekä niiden tukeminen ennen kouluikää ja kouluiässä.
Kohderyhmä: Puheterapeutit.