Hehku-työkalu kommunikointikansion käytön ohjauksen tukena

Posted on Posted in Hehku, Kuntoutus, Kuvakommunikointi, Puheterapia

Hehku-blogitekstien sarja jatkuu! Tällä kertaa paneudumme kommunikointikansion käytön ohjaukseen Hehku-työkalun avulla.

Kun lapsi saa käyttöönsä kommunikointikansion, useimmiten perheelle kansio on täysin uusi asia. Päiväkodissa on käytetty kuvia päiväohjelmassa ja leikinvalinnassa, mutta laajat kommunikoinnin apuvälineet ovat harvemmin tuttuja. Meillä on kolme tuntia aikaa. Mistä ihmeestä aloittaisin ja mitkä asiat ovat tärkeimmät käydä läpi?

Yksi tehtävistäni Kipinäkeskuksessa on ohjata kommunikointikansioiden käyttöä lapsen lähiympäristöissä. Minulla on yleensä yhteensä juuri tuo kolme tuntia ohjausaikaa ja jaan tunnit kahteen ohjauskertaan. On tärkeää ehtiä harjoittelemaan kansion käyttöä konkreettisesti, mutta myös käydä läpi asioita kuten miksi kansiota käytetään ja miten lapsi oppii sen käytön. Jos ohjaus on kovin pintapuolista, voimmeko odottaa sitoutuneita ja motivoituneita lähi-ihmisiä?

 

 

Kommunikointikansion käytön harjoittelu voi kuulostaa ihan yksinkertaiselta tehtävältä. On kuitenkin huomioitava, että kuvakommunikointikansio on uusi kieli ja uuden kielen opetteleminen vaatii sekä aikaa että sitoutumista. Se vaatii aina sanaston ja kieliopin opettelua sekä toistoa, toistoa ja toistoa. Kansion ollessa manuaalinen apuväline, pitää myös opetella navigointia eli kansiossa liikkumista. Ja mitähän tarkoittaa linkki, pragmaattinen aloitus tai alakategoria? Termistöä kommunikointikansion ympärillä on valtavasti. Kolme tuntia on loppujen lopuksi aika lyhyt aika kommunikointikansion haltuunottoon, eikö? Tässä kohtaa olen voinut turvautua kuvakommunikoinnin ohjaustyökalu Hehkuun!

Alkajaisiksi perheelle ja lapsen päiväkodin tai koulun henkilökunnalle tehdään tunnukset Hehkuun. Ennen ensimmäistä ohjauskäyntiä he saavat katsottavakseen Hehkun kurssit 1-2. Ensimmäisellä kurssilla opitaan muun muassa mitä hyötyä kuvien käytöstä voi olla, miten kuvilla tuetaan osallisuutta, puheen ymmärtämistä ja omaa ilmaisua. Toisella kurssilla opitaan taas, millaisissa tilanteissa kuvien käyttö opitaan ja millaiset tilanteet ovat hyviä oppimisen kannalta. Nämä kurssit toimivat ohjauskäyntien pohjana. Minun ei tarvitse pitää niin kutsuttua ”saarnaa” kuvien käytön hyödyistä ja tarkoituksesta. Perhe ja lapsen lähiympäristön ihmiset ovat jo saaneet tämän tiedon Hehkun kautta vaikuttavammin.

 

 

Hehkun avulla meille on jäänyt enemmän aikaa itse harjoitteluun. Ehdimme tutustua kansion sisältöön rauhassa aihepiiri kerrallaan, etsiä sanoja kansiosta, harjoitella lauseiden tekoa ja tutustua kielioppimerkkeihin. Ensimmäisellä ohjauskerralla keskitymme lauseiden tekemiseen ydinsanoilla eli kansion reunasanastolla sekä kahdella ensimmäisellä aukeamalla.

Ennen toista ohjauskäyntiä perhe ja päiväkodin tai koulun henkilökunta saavat katsottavakseen Hehkun kurssit 3-5. Näillä kursseilla perehdytään mm. siihen, miten lapsi oppii, mitä kuvat tarkoittavat, mitä tarkoitetaan ydinsanoilla ja miksi kuvista on tärkeää tehdä lauseita, mitä mallittaminen on ja miksi se on tärkeää. Kurssilla opituista asioista keskustelemme ohjauskäynnillä ja jatkamme kansioharjoituksia.

Toisella ohjauskäynnillä kertaamme ensimmäisellä kerralla opittuja asioita, harjoittelemme kansiossa liikkumista eli navigointia, kannen pragmaattisia aloituksia, mallittamista ja kielioppimerkkien käyttöä. Pyrin käyttämään harjoituksissa materiaaleja, joita perhe ja päiväkoti/koulu voi hyödyntää omassa arjessaan. He saavat muutamia pelejä, leikkivinkkejä ja kirjalistan mukaansa. Kirjan lukeminen kansion avulla on ollut usein toimiva harjoitus! Valitsen mukaan kirjoja, joista voi mallittaa yksinkertaisia lauseita.

Kertauksena perhe ja lapsen päiväkodin tai koulun henkilökunta saavat katsottavakseen Hehkun kommunikointikansiokurssit. Näillä kursseilla he voivat palautella mieleen, mitä olemme ohjauskäynneillä käyneet läpi. Kurssit sisältävät paljon videoita ja pieniä tehtäviä.

Kaiken kaikkiaan olen saanut Hehkun avulla rakennettua kommunikointikansion käytön ohjaukseen toimivan paketin. Toki pitää muistaa, että jokainen perhe ja lähiympäristö ovat erilaisia ja sovellankin ohjauspakettia aina ympäristön tarpeet huomioiden. Aiemmin ohjauksia tehdessä tuntui, että oli kova kiire ja asiat ehdittiin käydä läpi hyvin pintapuolisesti. Nyt minusta tuntuu, että ohjauksiin on Hehkun avulla niin sanotusti laskeutunut rauha.

Miltä kommunikointikansion käytön ohjaus Hehkun avulla kuulostaa? Sopisiko tällainen työkalu osaksi omaa työtäsi?

Mikäli kiinnostuit Hehkusta, ota ihmeessä yhteyttä hehku@kipinakeskus.fi ja sovitaan etäesittely!

-Kipinäkeskuksen AAC-ohjaaja Janette

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.