Hehku - kuvakommunikoinnin ohjauksen työkalu puheterapeuteille ja kommunikaatio-ohjaajille
Kurssit
Hehku sisältää 8 erillistä kurssia. Lähiympäristö käy kurssin läpi itselleen sopivalla ajalla. Yhden kurssin katsominen kestää n. 15-30 minuuttia. Kurssit ovat lyhyitä tietopaketteja, jotka herättelevät katsojan ajatuksia. Tutustu kursseihin tarkemmin klikkaamalla otsikoita kuvien alla!
Kurssit sisältävät
-
- pieniä tekstinpätkiä
- paljon kuvia
- videoita
- animaatioita
- aktivoivia tehtäviä

Johdanto
Kurssin tarkoituksena on herättää ajatuksia siitä
- mihin eri tarkoituksiin kuvia voidaan käyttää
- mitä hyötyä niistä voi olla omalle lapselle/oman päiväkotiryhmän lapselle.
Kurssin pääotsikot:
- Mitä hyötyä kuvien käytöstä voi olla?
- Miten kuvilla tuetaan osallisuutta?
- Miten kuvilla tuetaan puheen ymmärtämistä?
- Miten kuvilla tuetaan omaa ilmaisua?

Motivointi
Kurssin tarkoituksena on
- motivoida lähiympäristöä kuvien käyttöön
- pohtia lähiympäristön roolia kuvien käytössä
- pureutua siihen, millaisia ajatuksia, odotuksia ja asenteita lähiympäristöllä on kuvien käyttöä kohtaan.
Kurssin pääotsikot:
- Kuvien käyttö opitaan yhteisissä hetkissä
- Millainen on paras oppimistilanne?
- Lapset oppivat eri tahtiin
- Mitä hyötyä ja huolia kuvien käyttöön voi liittyä?

Sanasto
Kurssin tarkoituksena on
- tutustua siihen, millaista sanastoa kuvamateriaaleissa voi olla
- miten sanat yleensä on sijoiteltu, jotta ne löytyisivät helpommin
- tutustua ydinsanoihin.
Kurssin pääotsikot:
- Millaisia kuvallisia kommunikointimateriaaleja voi olla?
- Mitä kuvien värilliset taustat tarkoittavat?
- Miten sana löytyy kuvataulusta?
- Miten lapsi oppii, mitä kuvat tarkoittavat?
- Mitä ovat ydinsanat ja miksi ne ovat tärkeitä?

Lauseenmuodostus
Kurssin tarkoituksena on ymmärtää lausetasoisen ilmaisun tärkeys ja harjoitella sitä käytännössä.
Kurssin pääotsikot:
- Miksi kuvista on tärkeää tehdä lauseita?
- Miten kuvilla tehdään lauseita?
- Miten kuvia käytetään keskustelutilanteissa?

Mallittaminen
Kurssin tarkoituksena on ymmärtää mallittamisen perusteet ja opetella itse mallittamaan.
Kurssin pääotsikot:
- Mitä mallittaminen on?
- Miksi mallittaminen on tärkeää?
- Miten mallitan omalle lapselleni?

Kommunikointikumppanuus ja tukistrategiat
Kurssin tarkoituksena on tutustua siihen, miten kommunikointikumppani voi tukea kuvien käyttöä.
Kurssin pääotsikot:
- Miten annan lapsen johtaa kommunikointitilanteessa?
- Miksi on tärkeää luottaa lapsen kykyihin?
- Miten voin houkutella lasta kuvien käyttöön?
- Miten toimin, kun lapsi alkaa käyttää kuvia?

Kuvien käyttö leikissä kotona
Kurssin tarkoituksena on pohtia, miten tähän mennessä omaksutut asiat saadaan käytäntöön. Kurssi antaa käytännön ideoita, esimerkkejä ja materiaalia kotona leikkimiseen.
Kurssin pääotsikot:
- Miten kuvia on hyvä käyttää kodin leikeissä?
- Millaisissa puuhissa kuvia on hyvä käyttää kotona?

Kuvien käyttö leikissä ryhmässä
Kurssin tarkoituksena on pohtia, miten tähän mennessä omaksutut asiat saadaan käytäntöön. Kurssi antaa käytännön ideoita, esimerkkejä ja materiaalia ryhmässä leikkimiseen.
Kurssin pääotsikot:
- Miten kuvia on hyvä käyttää ryhmän leikeissä?
- Millaisissa puuhissa kuvia on hyvä käyttää ryhmässä?

Kuvien käyttö arjen tilanteissa kotona
Kurssin tarkoituksena on herättää ajatuksia siitä, missä kodin arjessa päivittäin toistuvissa tilanteissa kuvia voisi käyttää. Kurssi antaa käytännön ideoita, esimerkkejä ja materiaaleja näihin arjen toimintoihin.
Kurssin pääotsikot:
- Miten kuvia on hyvä käyttää kodin arkisissa tilanteissa?
- Millaisissa arkisissa tilanteissa kuvia on hyvä käyttää kotona?
-

Kuvien käyttö arjen tilanteissa ryhmässä
Kurssin tarkoituksena on herättää ajatuksia siitä, missä arjen päivittäin toistuvissa ryhmätilanteissa kuvia voisi käyttää. Kurssi antaa käytännön ideoita, esimerkkejä ja materiaaleja näihin arjen toimintoihin.
Kurssin pääotsikot:
- Miten kuvia on hyvä käyttää arjen ryhmätilanteissa?
- Millaisissa arkisissa tilanteissa kuvia on hyvä käyttää ryhmässä?

Kommunikointikansio tutuksi

Kommunikointikansio käyttöön