Terapiaidea: Pop up Pirate -peli

Posted on Posted in Terapiaideat

Hohoi rannalla! Kesä tuli, Kipinäkeskuksen blogi heräsi talviunilta ja merirosvojen laivat on nostettu telakoilta. Meilläkin tykätään hurjista rosvoista ja kimaltavista aarteista! Puheterapeutti Mirjalta iso suositus Pop-up Pirate -pelille, joka taipuu puheterapiassa moneen. Peliä voi pelata täysin toiminnallisesti, joten se sopii hyvin kommunikointivalmiuksien vahvistamiseen sekä esimerkiksi valikoivasti puhumattomille lapsille kuntoutuksen alkuvaiheissa. Toisaalta peliä voi käyttää monipuolisesti puheen- ja kielenkehityksen tukemiseen, kun miekkoja ansaitaan tekemällä erilaisia tehtäviä.

Kommunikointivalmiudet:

  • Kommunikoinnin houkuttelu, aloitteellisuuden tukeminen ja pyytäminen (lapsi pyytää kommunikointikumppanilta miekkoja puheella tai kuvien avulla)
  • Oman vuoron odottaminen ja vuorottelu (miekkoja laitetaan tynnyriin vuorotellen)
  • Kuvakommunikointi & ydinsanasto (pelissä käytetään lausetasoista toimintataulua, jossa painopiste on ydinsanastossa esim. haluta, laittaa, antaa, ottaa, minä, sinä, hauskaa, tylsää)

 

 

Puheentuotto:

  • Miekkoja ansaitaan tekemällä puhetehtäviä, kuten tuottamalla kuvakorttien mukaisia tavuja tai sanoja
  • Sanapituuden kasvattamisessa miekat voivat havainnollistaa tavujen lukumäärää (esim. PU = 1 miekka, PU-PU = 2 miekkaa)
  • Äänteiden yhdistelyn tehtävissä ansaitaan miekkoja värikoodattujen tavukorttien mukaan (esim. TUU + KII = TUKKI)

 

Kielelliset taidot:

  • Perusvärit (miekat ovat terapeuttia ilahduttaen selkeästi punaisia, sinisiä, keltaisia ja vihreitä)
  • Lukumäärät (lasketaan, monta miekkaa tynnyriin on laitettu tai kumpikin saa laittaa vuorotellen useamman miekan tynnyriin)
  • Suhdekäsitteet (jutellaan siitä, mihin miekkoja laitetaan tai miekkoja työnnetään tynnyriin ohjeen mukaisesti, mm. edessä, takana, vieressä, välissä, ensimmäinen, toinen, viimeinen, jokainen, joka toinen, muut paitsi)
  • Lauseenmuodostus. Lausepituuden kasvattamiseksi miekkoja ansaitaan sen mukaan, kuinka monta sanaa lapsen ja terapeutin keksimässä lauseessa on. Miekkojen värityksellä voidaan havainnollistaa sanajärjestystä, kun miekkoja kerätään samassa järjestyksessä kuin lause muodostuu (sininen = tekijä, punainen = verbi, vihreä = adjektiivi ja keltainen = objekti). Lauseita voi koota lausepohjalle irtokuvista tai lauseenmuodostuksen tukena voi käyttää toimintatauluja tai kommunikaatiokansiota.

 

 

Merirosvon hyppääminen tynnyristä on joka kerta yhtä jännittävää ja motivoi lasta pelaamaan (ja treenaamaan) yhä uudestaan ja uudestaan. Pelin jälkeen merirosvon voi ottaa mukaan lapsen suosikkileikkiin.

Jos sinulla on Boardmaker käytössäsi, lataa täältä Pop up Pirate -toimintataulu!

 

Kipinäkeskuksen väki toivottaa rentouttavia kesäpäiviä!

Ps. Ja jos merirosvot ei olisikaan teidän juttu, löytyy Pop up -pelejä myös muuhun makuun Hello Kittystä Pikachuun 😊