Search
Close this search box.

Miten voimme kuntouttajina mitata lasten edistymistä?

Kipinäkeskuksessa on tällä viikolla pohdittu sitä, millaisin keinoin kuntouttavat puheterapeutit voivat mitata asiakkaidensa kuntoutumisen edistymistä. Koska virallisia testejä ei voi käyttää liian usein, terapeuteilla on tarvetta omina työkaluina käytettäville kuntoutumisen mittareille, jotka antavat konkreettista apua sekä lapsen kunkin hetkisen taitotason arviointiin että edistymisen seurantaan.

Tähän tarpeeseen terapeuttimme ovat koonneet itselleen pienen paketin, jonka käyttöä yhtenä arvioinnin apuvälineenä he alkavat pikkuhiljaa testailla. Arviointipaketissa on kaksi hassua What’s Wrong -kuvaa sekä kolme eri kuvin varustettua, eripituista tapahtumakuvasarjaa. Lisäksi tapahtumakuvien tueksi on tehty PCS-kuvasarja, jonka avulla kertomuksen oleellista sisältöä voi jäsentää. Tällä paketilla apua on tarkoitus saada erityisesti kielellisen tuottamisen taitojen, kuten esimerkiksi kerronnan ja nimeämisen, kehittymisen arviointiin. Samaa materiaalia käyttämällä eri testikertoja voi verrata toisiinsa ja näin saada tietoa kuntoutuksen vaikuttavuudesta näillä kielenkehityksen osa-alueilla.

Toivoisimme kommentteja myös muilta kuntouttavilta puheterapeuteilta: miten ja millaisilla työkaluilla sinä seuraat ja testaat omien asiakkaidesi kuntoutuksen edistymistä?

(Tapahtumakuvasarjat: Seasonal Stories -kortit, Schubi. What’s Wrong -kuvat: Colorcards.)